Tajne jedne od najsretnijih država svijeta

13 rujan 2014

Ne znam postoji li savršeniji trenutak za pisanje bloga o Laponiji. Trenutno je 1 i 30 u noći, a ispred mog prozora nebo su preplavile Aurore Borealis. Bez pretjerivanja, osjećam se kao u bajci, preplavljena osjećajima divljenja, sreće, mira... Smatram da ovakvu magiju treba iskusiti barem jednom u životu i zato sam presretna što imam čast družiti se sa ovom zemaljskom magijom do kraja godine.

U videu ispod je time laps, ili ubrzan protok vremena, Aurore Borealis od prije nekoliko dana. Aurora je najsnažnija kada je ljubičaste boje, a mi smo bili sretnici što smo je mogli vidjeti baš takvu.

Juusov pogled na Auroru Borealis (13.09.2014.)

Za slikanje i editiranje videa zaslužan je Juuso Voutilainen. Juuso je Finac rođen u Rovaniemiju koji studira na mom fakultetu i mom smjeru Audiovisual media culture, a od nedavno je i dio naše ekipe. Ekipa nam se širi, mi smo sve složniji, zajedno lovimo Aurore, roštiljamo i družimo se non-stop. Uskoro planiramo nekoliko izleta na sjever i jug.

Slikao James Rann

Tjedan iza sebe ostavljam u tmurnom sjećanju. Ispijanje čaja, mjerenje temperature i sve što ide uz gadnu prehladu, pratilo me zadnjih desetak dana. Laponija me koštala i više nego što sam očekivala. Srećom, krenulo je na bolje prije nekoliko dana tako da sam uspjela pohvatati najbolja događanja u gradu.

Fuksiaset

Prošli tjedan u gradu se održavao Fuksiaiset. Doslovan prijevod na hrvatski bi bio Proslava stranke. Nema veze s politikom, ali ima veze sa studentima. Laponski studenti imaju tradiciju da se svake godine na isti dan studenti svih fakulteta maskiraju u maske čiju tematiku prethodno odrede i onda igraju igre diljem grada. Grupe studenata odaberu svoju kontrolnu točku u određenom dijelu grada (najčešće na nekoj zelenoj površini, parkovima, trgovima), odrede što je zadatak na određenoj kontrolnoj točki i maskirane grupe dolaze do točaka te rješavaju zadatak po zadatak. Cilj je skupiti što više bodova.
Kako sam bila bolesna i nije mi bilo do maskiranja, nisam sudjelovala u Fuksiaiset-u, ali sam obišla nekoliko kontrolnih točaka da uživam u smiješnim zadacima, studentima koji ih pokušavaju riješiti i još boljim grupnim maskama koje svaka od ekipa ponosno nosi od kontrolne do kontrolne točke. Ukoliko grupa smatra da je zadatak neukusan, dosadan ili težak, odustaju od te kontrolne točko, no to znači i manje bodova za njih. Svaka grupa može nositi slatkiše ili maštovite poklone kojima može podmititi kontrolnu točku i tako se lakše provući sa zadatkom ili na kraju dobiti više bodova.
Na videu je kontrolna točka studentske organizacije ESN koju su vodili James i Olli. Domi, Addie, Juuso i ja smo ih posjetili te uživali u grupama koje su dolazile i pokušavale riješiti zadatke. Zadatak njihove kontrolne točke je bio da se dvoje ljudi iz grupe vrti oko štapa dok Olli ili James ne kažu dosta. U tom trenutku se osobe moraju pljesnuti rukama i dati štap ostalima iz grupe, sve dok ne dođu do zadnje osobe.
Na kontrolnoj točki pored ESN-a, nalazila se kontrolna točka studenata obrazovanja. Njihov zadatak je bio da grupe moraju svojom odjećom prekriti što veću površinu livade ispred sebe. Što veća površina, to više bodova. Naravno, to je bio jedan od posjećenijih kontrolnih točaka, no i jedan od težih za ispuniti (mislim da je svima jasno zašto).

Fuksiaiset 2014. by anauzemljicudesaa
Fuksiaiset- ESN kontrolna točka

Prvo predavanje

Prošlo je i moje prvo predavanje. Na predmetu Advanced artistic production (u prijevodu Napredna umjetnička produkcija) dobili smo zadatak napraviti svoj projekt i pažljivo bilježiti sve njegove faze. Ja sam odlučila napraviti izložbu fotografija i videa Aurore Borealis koje su slikali ili će slikati studenti našeg sveučilišta, no moram čekati da vidim kako će proći iduća faza projekta. To je traženje sredstava i prostora od sveučilišta kako bih dobila materijal za printanje i papir za fotografije, te glavni hodnik sveučilišne zgrade. Sve u svemu, zanimljiv predmet, zanimljiv profesor, zanimljivo predavanje. Studentima je dano mnogo slobode u radu. Vrlo malo predavanja, mnogo praktičnog rada i suradnje s profesorima. Za početak smo dobili zadaću napisati 2 eseja. Pogledali smo nekoliko zanimljivih projekata od prošle godine i razgovarali s profesorom o našim i njegovim željama vezanih za predmet. Kao što sam i očekivala, fantastičan početak. Finska nije bez razloga zemlja s najboljim obrazovnim sustavom na svijetu. No, to je bilo tek prvo predavanje. Ovaj tjedan kreću ostala predavanja tako da ću imati više materijala za pisati o ovoj temi.

Muzeji i povijest grada

Ovaj tjedan sam posjetila i nekoliko muzeja u gradu. Vidjela sam prekrasnu laponsku kulturu i običaje u muzeju Arktikum, radove mnogih poznatih umjetnika Finske i Švedske u muzeju Korundi, te sam ponovno posjetila interaktivni muzej Pilke, ovaj puta s vodičem.

Addie at the Pilke museum by anauzemljicudesaa
Igranje interaktivne igre u Pilke muzeju. Addie ruši toranj.

Ne znam jesam li već spomenula, no u Finskoj je drugi službeni jezik švedski. Govori ga gotovo cijelo stanovništvo zemlje. Odnosi ovih dviju država nikad nisu bili dobri, zato i mnogi Finci ne vole švedski i protestiraju protiv njega kao službenog jezika. Uzrok tome su brojni povijesni ratovi i nesuglasice zemalja.
Kad smo već kod povijesti, eto malo povijesti grada Rovaniemija. Rovaniemi je ratovao sa Sovjetskim Savezom 1941. godine. Kako je Finska populacija izrazito mala naspram Sovjetskog Saveza, Finska je potražila pomoć od Njemačke koja je došla u Laponiju. Odnosi Njemačke i laponske populacije bili su izvrsni tijekom rata, međutim kada su Finci potpisali primirje sa Sovjetima, njihov odnos je potpuno narušen. Njemci su imali oko 200,000 trupa u Finskoj i i dalje su bili u ratu s Rusijom. Sovjetski Savez je zahtjevao da Finci maknu sve njemačke trupe iz njihovog teritorija u roku dva tjedna, što je naprosto bilo nemoguće. Ipak, Finci su uspjeli maknuti sve Njemačke trupe u finsku regiju Tornio i Kemi kako bi uvjerili Ruse da se drže dogovora. Njemci su osjetili izdaju od strane Finaca te je njihov glavni general Lothar Rendulic dao naredbu da se uništi cijela Laponija, uključujući i sva sela i gradove na putu za Njemačku. Rovaniemi je bio grad koji je najviše stradao. U roku 6 dana i 6 noći cijeli grad je bio srušen. Jedino što je ostalo je 13 kuća koje su danas pretvorene u dječje vrtiće, muzeje i slično. Na slici se vidi maketa izgorjelog Rovaniemija iz muzeja Arktikum.

Jeste li znali što sve skriva Finska?

Malo zanimljivosti za kraj. Finska je poznata po tome što je 86% njene površine pokriveno šumama. Poznata je i kao zemlja 1000 jezera i otočića (iako ih ima puuuno više), po prekrasnoj Laponiji punoj magičnih mitoloških stvorenja i običaja, po najčišćoj pitkoj vodi u cijelome svijetu, po Nokiji (koja je od nedavno u vlasništvu Microsofta) i po Aurorama Borealis.

Finska je poznata i po Djeda Mrazu, po klizanju i skijanju na ledu gradom od jedne do druge točke, po tome što je najmanje korumpirana država svijeta prema istraživanju iz 2012., po tome što ima najviše heavy metal bendova po glavi stanovnika u svijetu i, kao što sam već prije spomenula, po najboljem obrazovnom sustavu u svijetu.
Finci su, vjerovali ili ne, najveći konzumenti kave u svijetu. Dok prosječna osoba popije 1,3 kile kave, Finci popiju i do 12 kila kave na godinu. Finska je ujedno i jedina država svijeta koja nikad nije propala ili imala problema sa financijama, koja ima 3,3 milijuna sauna na 5,3 milijuna ljudi, kao zemlja broj 1 u svijetu za osnovati obitelj i biti majka prema istraživanju Save the Children (i to zadnjih 14 godina). Uz kavu, Finci su najbrojniji u ispijanju mlijeka po glavi stanovnika (1 litra na osobu dnevno). Glavni grad Finske, Helsinki je, prema istraživanju Monocle-a, grad u kojem možete živjeti najkvalitetnije u svijetu, ujedno i najiskreniji grad na svijetu. Finska radi najbolje mobilne igrice na svijetu (top 5 ispred SAD-a). Jedna od njih je i Angry Birds.
Na slici je Angry Birds dječji park u središtu Rovaniemija. Kao što se na slikama i snimci može vidjeti, Finci su izrazito ponosni na ubojite ptičice koje klinci obožavaju.

Angry Birds park in Rovaniemi by anauzemljicudesaa
Šetnja parkom Angry Birds

Finska je poznata i po tome što ljudi ovdje čitaju najviše knjiga po glavi stanovnika i za kraj, vjerovali ili ne, Finska, iako kažu da je zemlja s najviše samoubojstava, ona je druga najsretnija država svijeta.

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.